Vadászbalesetek


Aki kicsit is ismer, és szokott velem beszélgetni manapság, nagyon jól tudja, hogy az elmúlt évben egyre inkább elkezdett vonzani a vadászat, vadászkutyázás. Éppen ezért (is) érintett rosszul amikor a napokban lelőttek egy kutyát. Rögtön az futott át az agyamon, hogy én is lehetnék a kutyáimmal ilyen helyzetben. Főleg Ingrid, aki sokszor messze jár, nem látom, könnyű célpont lehet a vadászoknak, habár vadat hajtani nagyon ritkán szokott. Már idestova 7 éve járunk erdőzni, eddig, ha jól emlékszem kétszer láttunk vadászokat.
Elkezdtem utánajárni a dolgoknak, hiszen az elmúlt időszakban sok vadász ismerőst szereztem akihez fordulhattam tanácsért. Saját magam miatt is szerettem volna megtudni miért történhetett ez a baleset, illetve, örülnék ha a jövőben nem lenne több hasonló eset, és ha ez a blogbejegyezés csak pár kutyáshoz jut is el, legalább azok tisztában lesznek a szabályokkal. Ezen felül nem akartam elhinni, hogy valaki mellől csak úgy kilőhetnek kutyát.


Úgy gondolom, a balesetek nagy százaléka megelőzhető lenne, ha az emberek kicsit tájékozódnának (én is hibás vagyok ilyen téren, bele sem gondoltam, hogy velünk is megtörténhet) 
Az első kérdés ami felmerült bennem, és amit tisztázni szerettem volna: Mikor lőhet ki egy vadász egy kutyát? Jogilag persze, hiszen mondhatjuk, a vadász bármit csinálhat, és nem megyünk semmire ha már meghalt kedvencünk. Nos, az általam meginterjúvolt vadász úr a következőket mondta: lakott területtől 100 méterre legyen, nyakörvvel és akkor nem lövik ki. Hm, hát ez nem valami sok. 
Ki ne szeretne hosszú túrákra menni kedvencével a természetbe... Persze, felelőtlenség kijárkálni.. én mégis kint nőttem fel (vagyis, kint növök fel), erdőt, mezőt bejárva. Napi szinten órákat töltök kint hosszú évek óta. A másik, nyakörv... Kiindulok Jamieből, akire tehet Ivett akármilyen nyakörvet, sosem fog látszani. 
Igyekeztem minél több helyről informálódni, minél több vadászt megkérdezni. Internetes anyagokra nem annyira szerettem volna hagyatkozni, hiszen tudjuk, nem a legmegbízhatóbb forrás. 
Legnagyobb segítségemre a WhoHunts.com oldal volt, ahol már régóta tag vagyok, ez az oldal megfelelő felületet, és lehetőséget biztosított ahhoz, hogy minél több vadászhoz eljusson a kérdésem. Elsőként Bódi Tamástól kaptam választ kérdéseimre, tökéletesen megfogalmazva, jogilag alátámasztva. Köszönet érte neki itt is.
 "A vadászatra jogosult milyen esetben pusztíthatja el a kóbor kutyát, macskát? A 2004. november 3.-án hatályba lépett vadászati törvény 30. §. /3/ /4/ bekezdése az alkotmányos szabályozás kötelezettségének tesz eleget azzal, hogy a vadászok számára megengedi a vadállományt veszélyeztető kutyák és macskák elejtését, meghatározott feltételek fennállása esetén. A szabályozás a vadállományt a kutyák, illetve macskák általi üldözéstől és elpusztítástól kívánja védeni, ami a természeti értékek egyik védelmét szolgálja. A természetes vadállományt károsító kutyák, illetve macskák közvetlenül veszélyeztetik az államnak a tulajdonjogát is, mivel a vadászati törvény szerint a vad az állam tulajdonában van. Meghatározott feltételek fennállása esetén, a vadászterületen található bármely kutyát vagy macskát elfoghatja, illetve elejtheti a vadász akkor is, ha az állatnak van ugyan gazdája, azonban annak felderítésére nincs közvetlen lehetőség. Kutya esetében az egyik ilyen feltétel a vad űzése, mivel a vadállomány védelme másként nem hárítható el. További alternatív feltétel a kutya vagy macska elfogására, illetve elejtésére, a másként el nem hárítható támadás, vagy fertőzés továbbterjedésének megakadályozása. A fenti feltételek fennállása esetén sem lehetséges elpusztítani a felismerhető jellel ellátott rendeltetésüknek alkalmazott vadászkutyát, valamint a vakvezető kutyát."
Utánakerestem mi számít vadászterületnek, és a következőt találtam:
Vadászterületnek minősül - hasznosítási formájától függetlenül - az a földterület, valamint vízfelület, amelynek kiterjedése a háromezer hektárt eléri, és szemközti határvonalainak távolsága legalább háromezer méter, továbbá, ahol a vad
a) a szükséges táplálékot megtalálja,
b) természetes szaporodási feltételei, valamint
c) természetes mozgásigénye, búvóhelye, nyugalma adott.


A mostani hír (cikk itt), amely ekkora port kavart, sokakban felvetette a kérdést: vajon tényleg minden stimmel-e a történettel? Valószínűleg nem, ahogy arra a következő postban is fény derült. Ugyanis szabályos terelővadászat zajlott, amit több tábla (kb. 30 db) is jelzett, illetve az Indexnek a vadászok így nyilatkoztak: " ..legalább 15 tanú állítja, hogy a lelőtt kutya korábban dámszarvast üldözött". Magyarán, minden joguk megvolt a vadászoknak ahhoz, hogy a kutyát kilőjék. A Huntingpressen pedig olyat is lehetett olvasni, hogy a nő csak a vadászat végén kereste fel a vadászokat miután sehol sem találta kutyáját. Az ügyben eljárás folyik, a rendőrség állatkínzás ügyében nyomoz. Tehát az áldozat gazdája vélhetőleg nem mindenben mondta a teljes igazságot.

Sajnos nem csak ez a cikk van fent az interneten, hanem találni más érdekes bejegyzést, ahol a vadászok szadistaként, rohadt szemétként vannak feltüntetve, akik ezzel szórakoznak. Igaz, nem sok vadászt ismerek, de valahogy egyikőjükről sem tudom elképzelni, hogy puszta szórakozásból lövöldözne ki kutyákat. ugyanis, a vadászok alapelve az állatok, természet tisztelete. (Kivételek léteznek,de sajnos nem a legjobb színben tüntetik fel a vadászokat manapság, hiába végeznek elengedhetetlen munkát) 




Sok-sok vadásztörténetet meghallgattam már, egy kedves vadász barátom által, aki régen Veszprémben élt, és vadászott. Még ő mesélte, hogy a kóbor kutyákat egytől egyig kilőtték régebben, mindegy volt, űzte-e a vadat vagy sem. A kutya orrcimpáját be kellett mutatni, és ezért pénzjutalmat is kaptak. Akkoriban kicsit enyhébbek voltak a szabályok tudtommal, és még akkor sem volt divat gazdik mellől kilövöldözni kutyákat. Mi történik akkor manapság, hogy minden évben hallani ilyen történeteket, sőt, már hallottam pórázról kilőtt kutyát is. Ezeknek a történeteknek mennyi a valóságtartalmuk? Vagy csak elferdítjük kicsit a történetet, és a gonosz vadász, aki amúgy is állatokat gyilkol lesz a hibás? Hiszen általában senki nincs ott a tulajdonoson és a gonosz vadászon kívül. Abba nem mennék bele, hogy a vadászat miért hasznos, vagy miért kegyetlenség. Ez olyan, mint hogy valaki eszik húst, vagy valaki vegetáriánus, valaki a Barcát szereti, valaki a Reált (meg valaki egyiket sem, mint én)


Kicsit elgondolkoztam mennyire vagyunk mi veszélyben a kutyákkal. Ian alapjáraton nem megy tőlem 20 méternél távolabb, vadról lehívható. Ingrid más tészta, ő már jogosan kilőhető. Belegondoltam mit tudnék tenni ha bármi hasonló történne a kutyáimmal... Valószínűleg nem lenne egy túl kedves szavam sem a vadászhoz, de mivel jogosan cselekedett valószínűleg inkább magam okolnám.
Az viszont tuti, hogy beszerzek a skacoknak egy csini narancssárga nyakörvet. Sosem árthat.
Viszont még mindig nem tudom hol van olyan hely ahol a kutyáimat szabályosan elengedhetem, póráz nélkül sétáltathatom. És itt nem egy 200 négyzetméternyi kutyafuttatóra gondolok, hanem olyan helyre ahol a kutyáim tényleg kitombolhatják magukat. (Valamint, én akkor most vadászkutyát vadászterületen nem képezhetek? Mégis hol lesz a kutyámból vadászkutya? Az udvarban? :-) )

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések