Szimpózium
Iskolámban, a Bibó István Gimnáziumban, már lassan tradícióvá vált a novemberben megrendezett diákszimpózium. Tavaly is részt vettem rajta, tapasztalatlanul, felkészületlenül. Akkor "A globális felmelegedés hatása az állatvilágra" volt a témám, és azon belül is a jegesmedvéket és a nagy lilikeket veséztem ki. Visszagondolva katasztrófa volt az egész, előtte sírtam egy sort Redzs leukémiás előadásán, de ez is elég volt a második helyre.
Idén már nagyobb rutinnal, és jobb ötlettel álltam elő. Olyan témát választottam ami közel áll hozzám, és amiben otthonosan mozgok, valamint amivel kapcsolatban személyes tapasztalatom is van (a jegesmedvékhez képest)
8 szekció volt, nem mind term. tudományi, voltak társadalmiak is. A mi szekciónkban hatan voltunk.
Az előadás jól sikerült, kicsit izgultam a legelején, nem bakiztam bele, nem akadtam el. Angol tanárnőm beült megnézni, nagyon örültem neki.
Első lettem. :)
Nem az egész előadás, tartozik hozzá egy ppt is, illetve még pár mondatocska ki lett javítva, át lett írva, plusz a bemutatkozó szöveg, illetve pár kép amin elmagyaráztam a kommunikációt. Nem tudom mennyire vannak benne szarvashibák, pontatlanságok. Legjobb tudásom szerint írtam le a dolgokat,
Forrás:
8 szekció volt, nem mind term. tudományi, voltak társadalmiak is. A mi szekciónkban hatan voltunk.
Az előadás jól sikerült, kicsit izgultam a legelején, nem bakiztam bele, nem akadtam el. Angol tanárnőm beült megnézni, nagyon örültem neki.
Első lettem. :)
Nem az egész előadás, tartozik hozzá egy ppt is, illetve még pár mondatocska ki lett javítva, át lett írva, plusz a bemutatkozó szöveg, illetve pár kép amin elmagyaráztam a kommunikációt. Nem tudom mennyire vannak benne szarvashibák, pontatlanságok. Legjobb tudásom szerint írtam le a dolgokat,
Napjainkban
egyre több a kutyatámadás, amik okozója legtöbbször mi magunk, emberek vagyunk.
Sokszor hajlamosak vagyunk megfeledkezni a kis kedvencünkben megbúvó
ösztönlényről.
A kutyák ősei a farkasok,
így ha meg akarjuk érteni kedvencünk viselkedését legjobb, ha megfigyeljük a
farkasokat, és ahogy ők élnek, azaz a falka életét.
FARKASOK
Hogyan működik egy
falka? A falka csak szigorú szabályok szerint tud élni, ahol minden a
túlélésért folytatott küzdelem része, és a szociális hierarchia szabályozza. A legfontosabb a falkában a
falkavezér, vagy alfa-pár túlélése, mindenki más feláldozható. Tanult
viselkedésformák, önfeláldozás nincs. A túléléshez elengedhetetlen, hogy a
falkavezér döntéseit senki ne kérdőjelezhesse meg. A pozíció rengeteg
felelősséggel jár, a falkavezérnek az élet minden területén képesnek kell lenni
a vezetői minősége bizonyítására.
Az alfáknak
kiváltságai is vannak, mint a privát szféra, kizárólagos szaporodás joga és a
zsákmány elsődleges fogyasztásának joga. A falka többi egyede béta, köztük is
megvan egy bizonyos rangsor.
Farkasoknak magas az agressziószintjük, ám rituális agressziót használnak a falkatagok,
ugyanis nem kockáztathatják meg, hogy egy-egy egyed fölöslegesen megsebesüljön,
ezzel magát a falkát is gyengítse. Egymás közt morgással, mimikával,
testjelekkel kommunikálnak, illetve vonyítanak. A farkas vonyítás az erdős
területeken közel 10, míg a tundrán 16 km-re elhallatszik. Tucatnyi információt
tartalmaz, pl. a falka összehívását, vagy, hogy távolt tartsák a magányos farkasokat,
tudassák másik falkákkal a területük határait.
Vadászatra a falka igen magas
ösztönhőmérsékleten indul, vadászó alakzatban, az alfa legelöl. Minden egyes
egyednek megvan a maga feladata. A zsákmány leterítése után az alfa fogyaszthat
először a vadból, aki folyamatos morgással, testjelekkel mutatja ki
dominanciáját, bevédi a zsákmányt, majd miután jóllakott a többit otthagyva a
bétáké lesz a dög, amit azok szintén a saját rangsoruk alapján fogyasztanak.
Vadászat után a falka a találkozáskor újra felállítja
a rangsort, rituális agresszióval tesztelve egymást. Ha egy béta, vagy egy idegen farkas alfa
pozíciójára akarna feltörni, megküzdenek, a vesztes általában távozik a
falkából, de sokszor nem is éli túl.
Láthatjuk, a farkasok szigorú szabályok közt élnek, ám
igen tiszta a kommunikációjuk. Azok az egyedek, akik ezt a nyelvet nem értik
meg sokszor kirekesztődnek a falkából, magányosan próbálnak tovább élni.
Vélhetőleg ezek az egyedek csatlakoztak régen az emberekhez.
KUTYÁK
A kutyák több
fajjal is tudnak kommunikálni, mert kiemelkedően jó a
szocializációs képességük, valamint külső akarat mögé be tudnak állni, ezért jól
kontrollálhatóak. Ezek segítették őket, hogy az emberhez alkalmazkodjanak,
együtt éljenek velünk.
Ezt a tanulási
módot a következő kísérlet bizonyította: két éves gyerekeken, majmokon,
kutyákon és farkasokon tesztelték azt, hogy egy üres és egy étellel teli tálat
tettek ki, majd engedélyt adtak rá, hogy egyenek belőle, úgy, hogy az üresre
néztek. A majmok és a farkas a tele edény felé indultak el, a kutyák és az
emberek az üres felé, amire a kísérletvezető nézett.
Ebből következik, hogy az utóbbi két faj a környezettől akar tanulni, ez ad magyarázatot arra, hogy miért tudnak a kutyák ennyire jól kommunikálni más fajokkal, hiszen generációk alatt megtanulták a kapcsolattartást.
Ebből következik, hogy az utóbbi két faj a környezettől akar tanulni, ez ad magyarázatot arra, hogy miért tudnak a kutyák ennyire jól kommunikálni más fajokkal, hiszen generációk alatt megtanulták a kapcsolattartást.
Együttélés: A falkához
képest az emberek egy sokkal lazább szociális rendszerben, családokban élnek. A kutyák farkastól már nagyon sokban különböznek, de bizonyos
létformákat, kommunikációs elemeket a mai napig hasonlóan alkalmaznak. Igényük
van arra, hogy egy csoportban éljenek, amely csoportban a legrátermettebb egyed
a vezető, ahol mindenkinek megvan a helye és a szerepe és ahol a szabályok
egyértelműek.
Az együttélésünket megkeserítő problémák általában
abból adódnak, hogy elcsúszik a kommunikációnk, se falkát, se családot nem
tudunk felmutatni a kutya szemében. Erre utaló jelek a behívási gondok, és az
agresszió problémák.
Ezek rendezéséhez, a kommunikáció helyreállításához,
megértéséhez segítség a magyar fejlesztésű Tükör módszer.
A Tükör módszer a Népszigeti Kutyaiskolán született, sok éves kutatás
eredményeként. A módszer komplex,
a kutyával való együttélés minden részét lefedi, és a gazdát állítja a
középpontba, rajta keresztül működik a rendszer, a kutya a tükör szerepét tölti
be. Ennek oka az, hogy egy kutya jelleme az öröklött tulajdonságokon felül
hihetetlenül idomul ahhoz a közeghez, amelyben él, ahol felnőtt, így válik
gazdája tükrévé. A farkasoktól tanult
módszerekkel kommunikálnak a kutyákkal mint pl. a morgás, testjelek, szemmel
verés.
A Tükör
módszer három részre tagolja a kutya – gazda viszonyát
Az első a tanítás. A kutya együttműködésére alapozunk,
semmilyen kényszert nem alkalmazunk. A tanítás leghatékonyabbnak tartott eszköze a klikker. Ez a módszer az áthidaló
ingeren alapul, használata előtt kondicionálni kell a kutyát. A klikk hang a
kutya számára azt jelenti, hogy MOST valami jót csinált és ezért jutalmat kap.
A klikker segítségével, mint egy fényképezőgéppel megörökítjük a nekünk tetsző
viselkedéseket.
A Tükör módszer második alappillére az életmód. Ahhoz, hogy kutyánk egészséges és
kiegyensúlyozott lehessen, szüksége van arra, hogy energiáit leadhassa, azaz
fizikailag, szellemileg és ösztöneit tekintve is le kell fárasszuk. Ennek
hiánya viselkedési és egészségügyi problémákhoz vezet.
A harmadik elem a kutya-gazda kapcsolatban, a kettőjük viszonyának
rendezéséről szól.
A kutya-gazda kapcsolat alapja a kötődés, aminek hiányában jelentkeznek a
problémák. Javítani a kötődési tréninggel lehet, valamint sok közös akcióval,
játékkal.
Szegedi Kutya Klub
Szeretnék beszélni egy számomra fontos tüköriskoláról, a Szegedi Kutya
Klubról. Én is ide járok kutyáimmal kutyaoviba, illetve most végeztük el az
alapfokot.
A kiskutyák négy hónapos kortól járhatnak kutyaoviba, ahol
elsajátíthatják a helyes kommunikációt fajtársaikkal. Később jelentkezhetnek az
alapfokú tanfolyamra, ahol rendeződik a viszonyuk a gazdákkal, alapfokú
engedelmességet tanulnak, utána középfokon a gazda tanulja meg kontrollálni az
önsztönlényt. Majd ezek után klub, örző-védő, nyomkövető foglalkozáson
fejleszthetik tovább tudásukat, vagy vezethetik le kutyájuk energiáját.
Az energia levezetése
különböző sportokkal
Rengeteg sport létezik kutyánk fölösleges energiáinak levezetéséhez.
Néhány pl a sok közül.: agility, frisbee, obedience, dog-dancing, canicross,
szánozás, terelés.
Farkasokat és kutyákat összehasonlítottam a legfontosabb szempontok alapján:
kutya
|
szempont
|
farkas
|
család, falka
|
berendezkedés
|
falka
|
figyelemelvonás, gátolhatóság (ez sokkal nagyobb erejű)
|
fegyelmezés
|
figyelemelvonás
|
alacsony nyílt
|
agressziószint
|
magas rituális
|
környezettől
|
tanulás
|
saját életükből
|
klikker
|
tanítás
|
klikker
|
Van egy átmenet a két faj közt, akiket
mára már az FCI is elfogadott, mint hivatalos kutyafajta, pedig viselkedésileg,
modorilag nagy a különbség köztük, és más fajták közt, sokkal sokszínűbben,
tisztán kommunikálnak, ami sokszor konfliktushoz vezet fajtársaikkal. Ők a csehszlovák farkaskutyák, egy új fajta,
akiket 1970-ben kezdtek el tenyészteni német juhászkutyák és kárpáti farkasok
keresztezésével, utoljára a 90-es években történt keresztezés. Az emberekkel
tartózkodóak, de ragaszkodóak, egygazdásak. Sokkal inkább falkaállatok, jobban
érzik magukat falkában, mint családban.
Forrás:
•Szegedi Kutya Klub belső anyaga
•Elte
Kutyaetológia publikációi
•Korom Gábor ösztönkezelés szeminárium, előadásai
•SZ.K.K. Alapfokú tanfolyama
•klikker.hu
(Előadni már nem fogom Gabi! :P )
Megjegyzések